Cauta RSS Feed Schimba judetul

Centura ori ratiune

Editorial 09 Septembrie 2010 - 00:12 - Vizualizari: 705
Centura ori ratiune

Nici nu stiu daca forul local al dezbaterilor a avut vreodata vreun moment mai dificil decat cel de la sedinta extraordinara dedicata centurii Bistritei. Argumentele pro si contra au fost deja prezentate, iar la vremea la care mai puteam crede ca avem alternative am putut decide pentru o alta varianta decat cea actuala. ... acum insa variante nu mai sunt si din aceasta cauza o decizie trebuie luata!

 

E adevarat, nici o ratiune onesta n-ar putea concepe o centura care sa treaca prin oras. Si pana la urma, atunci cand trec pe langa Brasov nici nu ma intereseaza cat de tare intra centura aia prin oras sau la ce distanta e de acesta, atata timp cat evit toate intersectiile si imi vad linistit de drum.

 

Daca ar fi sa fim onesti cu noi ar trebui s-o spunem: aveam tot timpul din lume sa dezbatem pe unde va fi centura, sa elaboram sute de proiecte, dar sa nu ajungem aici. Eu stiu ca despre ruta sudica de pe langa strand se vorbea inca din timpul mandatului lui Popescu. De atunci insa pana azi nimeni nu a fost capabil sa elaboreze proiecte care sa ajunga inaintea astuia atat de controversat la finantare.

 

Astazi, cu pumnul in gura si cu banii care aproape ca se pierd, vorbim de centura asta pe care o s-o facem sau nu. Ma mira insa ca nimeni nu vede ca de fapt, pe langa toti banii pe care i-am pierde, pierdem de fapt o strada minunata si mai ales moderna pentru orasul nostru. Asta, atata timp cat nimeni nu ne impiedica sa facem un proiect nou, dupa ce avem strada asta, pentru o centura adevarata mult mai sudica. As vrea sa se inteleaga ca varianta de nord nu mai e de mult o centura, atata timp cat trece prin Viisoara!

 

Desi ar parea asadar, ca intre centura si ratiune nu e nici o legatura, am incercat sa ofer o oarecare ratiune pentru realizarea ei. Niciunde in lume astfel de proiecte nu au reusit sa nu atinga interesele private ale locuitorilor. Pentru autostrazile din Germania au fost defrisate milioane de hectare de padure dar astazi nimeni nu mai aminteste de ele pentru ca ei au inteles tot timpul ecuatia intre ceea ce castiga si ceea ce pierd...

 

Asadar se poate: si centura si ratiune!

 

Dorin Dobra

Taguri: centura, dobra, editorial
Responsabilitatea pentru continutul comentariilor nu apartine redactiei citynews.ro, ci utilizatorilor care le posteaza.
  • cetatean | 10 Sep 2010 | 13:45
    de acord cu Dobra...
  • asterix | 10 Sep 2010 | 11:46
    incerca-ti o plimbare pe langa codrisor si apa si osa fiti prafuiti de masini asa ca mai bine cu centura
  • cetatean | 09 Sep 2010 | 10:33
    Un oras cu o strada minunata prin Codrisor si un mal betonat ?????!!!!!
  • votant | 09 Sep 2010 | 10:27
    Asteptam ca responsabilii pentru astfel de proiecte megalomanice si distructive, platiti din bani publici, sa-si prezinte demisia de onoare / presedinte CJ, primar, arhitecti sefi CJ si Primarie, sef comisie urbanism/PMB, sefi serviciu urbanism/PMB.
  • Iris | 09 Sep 2010 | 10:21
    Singura varianta posibila este centura de sud prin spatele dealului Codrisor. Respectati modul in care a fost conceput acest oras, generatia actuala si pe cea viitoare. Bistrita isi diminueaza constant, si asa, spatiul verde. Traiesc intr- un oras al Germaniei cu populatie si suprafata similara si avem 3 paduri - in oras, 2 parcuri , benzi verzi plantate, totul abunda de verdeata. Regasesc anual Bistrita tot mai pustie.
  • Mariana Nacu | 09 Sep 2010 | 10:21
    Inseamna asta, domnule Dobra, ca liberalii vor vota pentru realizarea acestei variante? Cu riscul de a cadea in derizoriu dupa ce, de doua ori, liberalii au votat impotriva?
  • bistrita | 09 Sep 2010 | 09:33
    Formularea " pierdem de fapt o strada minunata si mai ales moderna pentru orasul nostru" trebuie analizata avand in vedere ca "pierdem" dealul Codrisor si castigam poluare in centrul orasului. Nu pot intelege expresia " o strada minunata ".
    In ceea ce priveste milioanele de hectare de padure taiate in Germania este gratuita afirmatia.
    In prezent 30% din suprafata tarii este acoperita de paduri, in Germania ariile protejate acoperand aproape 1/3 din suprafata tarii. Sincer, mai usor cu afirmatiile de genul "milioanele de hectare de padure taiate in Germania"
  • optimistul | 09 Sep 2010 | 09:29
    Societatea civila demult a propus varianta ocolitoare viabila pe langa Monariu, Budac, Jelna care permitea o dezvoltare echilibrata si benefica a orasului (aeroport, nod de transport mixt, zone comerciale si zone industriale) zona respectiva fiind excelenta pentru aceasta . Consiliul Judetean si Primaria au avut cunostiinta de acesta, insasi primari Moldovan si Cretu (inainte sa fie primar) aveau cunostinta de aceasta. Dar nu au elaborat nici-un proiect care sa fie dezbatut public si apoi sa solicite finatare pentru acesta.
    Asa ca CNADR a venit cu varianta ei de centura care nu tine cont de interesul Bistritenilor.

    Si va mai intrebati de ce nu se intampla nimic bun in Bistrita. “Unde nu-i cap vai de picioare”.
  • dutu | 09 Sep 2010 | 02:18
    Imi pare rau dar nu pot sa fiu e acord cu tine. La vremea in care trebuiau sa fie dezbatute alternativele, politicienii locali erau preocupati numai de ascutitul si impartitul pixurilor in campania electorala. Cei de acum nu altii. Acum pare ca nu se mai poate face nimic si, din nou saracii de ei trebuie sa se sacrifice si sa ia o decizie pe care sa ne-o puna-n carca.
    Ma enerveaza pretentiile astea de politician care vezi Doamne e pus in fata unei decizii intr-o situatie in care nu exista alternative.( Poate din cauza ultimei prestatii televizate a presedintelui). Totdeauna exista alternative. Este nevoie doar de deschidere si bunavointa pentru gasirea lor.
    Sigur ca era tot timpul pentru dezbatere doar ca cei asupra carora atarna decizia de astazi, n-au fost interesati. Daca e sa fim onesti, trebuie sa spunem ca cetatenii au trebuit sa lupte din greu ca sa fie parte a dezbaterii si nu numai ca au tot dreptul sa fie parte a deciziei dar sunt chiar cea mai importanta parte.
    Cine e responsabil pentru ca s-a ajuns aici? Cine n-a fost interesat in gasirea unei solutii? In urma cu vreo trei luni ati facut tot ce-a fost posibil ca sa bagati proiectul in gard. Intr-o sedinta de referinta pentru exercitiul demagogic si politicianist. Miza economica a proiectului parea sa existe atunci numai pentru primar. Nimeni n-a fost interesat la timpul potrivit sa enunte corect tema de proiectare. Nu trebuia sa faca cineva un proiect alternativ ! Pentru proiectare erau banii care s-au irosit pana acum pentru o varianta proasta.
    Nu ai dreptate nici in privinta rutei sudice. De vorbit s-a vorbit chiar mai de demult dar de o straduta nu de un drum de centura. Era vorba de cu totul altceva. Haideti sa nu-ncercam sa ne furam siguri caciula. Vrem o strada minunata pe care dezvoltatorii imobiliari sa construiasca noi mall-uri sau vorbim despre un drum de centura? N-o sa reusim niciodata s-ajungem la o concluzie daca nici macar nu vorbim despre acelasi obiectiv.
    Nu ai dreptate si nu au dreptate cei care ne pun in fata unei alegeri lipsite de alternative. Proiectul Tehnic nu e finalizat. Chiar daca ar fi orice proiect poate fi revizuit. De 12 luni de cand sunt discutiile nu s-a gandit nimeni ca o rectificare a variantei propuse ar putea impaca taberele. Chiar si pe traseul cel mai apropiat de oras se poate imagina trecerea centurii prin spatele dealului Codrisor. Varianta care ar putea rezolva aproape toate conflictele. Cu tuneluri, poduri, viaducte scl. Acum 11 luni ni se dadea ca suprem argument pentru traseul in discutie de astazi faptul ca proiectul nu poate sa depaseasca 50 de milioane de Euro. Iata ca se vorbeste acum despre 174 de milioane. Poate ca rectificarea ar mai adauga 10 milioane. Ce mai conteaza. Cu un pic de bunavointa din partea tuturor drumul ar putea sa treaca prin spatele Codrisorului si s-ar putea ajunge astfel la un compromis acceptabil pentru toata lumea.
    Important e ca toate partile sa incerce, impreuna, sa gasesca cea mai buna varianta cu deschidere si bunavointa. Oare asa ceva o fi posibil vreodata ?
  • gogu romanu | 09 Sep 2010 | 01:41
    Buna
    Daca cineva tine cont de parerea mea ca locuitor al Bistritei, va spun ca centura de sud pe langa strand si asa aproape de oras si inclusiv de amaratul de parc municipal ,ce-l mai avem, ESTE O MARE PORCARIE.
    Cu centura de nord am distrus o parte din oras si imprejurimi,prim poluare de tot felul,iar acum vom distruge si alta parte de oras.
    Ce ar avea daca o facem pe la Monariu ,Jelna si am iesii cu ea dincolo de Unire sau Livezile ?
    Am avea o zona atat de vasta pe care am putea-o acoperii cu tot ce vrem,dar bine gandit ,nu haotic ,ca de obicei.
    Poate am reusii la un moment dat sa avem si un mic aeroport pe sesul jelnei.
    O zona cu parcari si alte multe utilitati si atractii s-ar putea realiza in zona Jelna,iar mai ambitios un tunel de la jelna la Bistrita,cu asigurarea transportului numai urban spre Bistrita ar fii excelent.
    Sa nu vedem doar la un centimetru de nas,ganditi si vedeti in perspectiva ,criza asta va trece si vor venii multe oportunitati de dezvoltare,pe care ar fi pacat sa le inghesuim in Bistrita.
    Ce urias potential de dezvoltare am avea intre Sarata si Livezile si nu ar fi necesar sa ne distrugem orasul si asa destul de suferind din cauza circulatiei si a dispunerii haotice a tot felul de firme,depozite si alte activitati care prin extinderea orasului au ramas in zone cu constructii civile.
    Hai sa gandim mult mai departe si sa facem sa fim un exemplu de dezvoltare inteligenta si eficienta.
    Hai sa pastram orasul asa cum ar trebuii sa fie ,doar pentru activitati cetatenesti si sa-l protejam,inca mai putem,de agresiunea industriala si a centurilor prost amplasate.
    Este un efort financiar urias dar sa cheltuim banii asa cum trebuie, sa nu vina copii nostrii sa ne blasteme si sa mai faca si ei aceleasi cheltuieli pentru a scoate centurile din oras.
    Hotarati cum credeti,dar hotarati pentru viitor ,nu pentru un prezent care deja devine un trecut ce v-a apasa puternic pe viata noastra.
    Sa auzim de bine si sa va dea Dumnezeu minte,sa faceti ce este bine.
    Gogu Romanu
    Bistrita