Cauta RSS Feed Schimba judetul

LIVE Marea confruntare: Basescu vs. Geoana vs. Antonescu

Politica 20 Noiembrie 2009 - 18:53 - Vizualizari: 6800
LIVE Marea confruntare: Basescu vs. Geoana vs. Antonescu

Confruntarea televizata dintre contracandidatii la presedintie Traian Basescu, Mircea Geoana si Crin Antonescu incepe, la ora 19, la Palatul Parlamentului. Dezbaterea, moderata de Robert Turcescu, este structurata pe cinci runde, dupa cum urmeaza:

 

Runda 1
“De ce vreu sa fiu presedinte?” Fiecare are dreptul la un raspuns de cinci minute.

 

 

Runda 2
Trei dueluri unu la unu

 

 

Runda 3
Dezbatere de 60 de minute

 

 

Runda 4
Trei intrebari din partea presei

 

 

Runda 5
Intrebarea moderatorului

 

Toti cei trei contracandidati au ajuns la Parlament impreuna cu sotiile.

 

 


UPDATE: Dezbaterea a inceput.

 

 


UPDATE: Runda 1 - “De ce vreau sa fiu presedinte?”

 

Mircea Geoana: Poate ca intrebarea cea mai potrivita era ce asteapta romanii de la noi. Sper si eu ca dezbaterea sa fie legata de proiecte, de solutii pentru economie si mai putin de atacuri la persoana. Desi au trecut 20 de ani de la Revolutie, avem dreptul sa ne uitam cu ochi proaspeti la urmatorii 20 de ani. Candidez pentru ca am un proiect pentru Romania, pentru redresarea si dezvoltarea satului romansesc.

 

Cred intr-o singura Romanie care sa aiba principii munca cinstita, familia crestina si solidaritatea intre oameni. Dupa 20 de ani, romanii simt nevoia sa ne unim si sa mergem mai departe. Voi avea o relatie de colaborare cu Guvernul pe care am sa-l instalez pana de Craciun. E important sa fie bazat pe o majoritate solida. Voi trata Parlamentul Romaniei cu respect, voi trata opozitia cu respect. Cred ca avem nevoie sa ne restabilim reputatia in plan international.

 

Cred ca avem nevoie sa aducem la conducerea Romanei o echipa de profesionisti. Cred ca urmatorii ani vor trebui sa ne aduca pe noi, romanii, in fata unui proiect national, asa cum liderii s-au intalnit la Snagov acum 20 de ani si au stabilit ca trebuie sa ne integram in NATO si UE. Voi fi presedintele unor mari proiecte nationale cu continuitate si o relatie mai buna. Nu sunt dezbinator, un om educat si modest, obisnuit si care si-a pus in serviciul tarii talentul.

 

Crin Antonescu: Trebuie sa candidez acum, eu. Acest „trebuie” nu e legat de relatii care sa ma impinga din spate, ci e legat de constiinta mea, de gandul meu fata de tara, de gandul meu fata de propriul meu copil. Fac parte dintr-o generatie cu multe intrebari si mult prea putine raspunsuri. O generatie ce a suferit lipsa de adevar, onoare si demnitate, prosperitate sau macar decenta materiala. Dupa 20 de ani, suntem intrebati ce ati facut in acesti 20 de ani, care este adevarul acestor ani? Suntem gata sa dam vina unii pe altii si sa spunem ca suntem dezamagiti. Nu vreau ca la 20 de ani copilul meu sa ma intrebe „cum de ti-ai permis sa crezi ca nu aveai sanse?”.

 

Nu tin mortis sa am un varf al carierei mele politice la Cotroceni. Sunt un om normal care face politica si in numele oamenilor normali trebuie sa imi justific cei 20 de ani petrecuti in politica candidand. Vom azui, domnilor Geoana si Basescu, cifre si planuri. E momentul sa lasam cifrele. E momentul sa spunem adevarul. Adevarul e ca Romania e condusa de o clasa politica in care se aud aceiasi oameni, de moguli pe care ii folositi dupa conjuncturi, sanatatea, educatia, lucrurile de zi cu zi ale oamenilor sunt in pericol. Un presedinte nu trebuie sa vorbeasca in cifre, pentru ca avem mii de kilometri de autostrada pe hartie, dar oamenii traiesc in viata reala, nu pe hartie.

 

 

 

Traian Basescu: Am avut un mandat cu realizari si neimpliniri, cu greseli. Dar niciodata greselile nu au fost intentionate, niciodata nu am urmarit sa creez inconveniente romanilor, au fost pur si simplu greseli. Am pus toata energia mea in slujba obiectivelor pe care le-am anuntat in campania din 2004, incercand sa le transform in realitate. In aprlie 2005, semnam tratatul de aderare a Romaniei la UE. La 1 ianuarie 2007, acest tratat devenea realitate, dupa negocieri cu cele 25 de state membre ale UE.

 

In mandatul meu am facut o prioritate din justitie. Sigur, inca nu avem satisfactia condamnarii marilor corupti. Si totui, am sustinut infiintarea ANI, am desemnat procurorul sef al DNA. Un lucru pe care romanii si l-au dorit, votul uninominal, a devenit realitate. Am condamnat comunismul si am eliberat catre CNSAS peste doua milioane de dosare. Nu am facut compromisuri care sa ma faca un erou televizat.

 

M-am batut efectiv pentru ca educatia sa primeasca pentru prima data 5% si 6% din PIB. Am organizat la Bucuresti cel mai mare summit din istoria NATO. Am facut din Marea Neagra un punct strategic pentru NATO. Am tinut la onoarea Armatei Romane, nu am acceptat retragerea din Irak inainte de indeplinirea misiunii.

 

 


UPDATE: Runda 2: Trei dueluri unu la unu

 

Duel Mircea Geoana – Crin Antonescu

Moderator:
Rostiti acum cele mai importante critici la adresa lui Antonescu si PNL. Aveti 2 minute.

M. Geoana:
Din pacate, cifrele fac parte din viata noastra. Cand exista un risc de 1 milion de someri, cand 4 milioane traiesc cu mai putin de 10 lei pe zi, cand 2 milioane de tineri au fost fortati sa emigreze, presedintele trebuie sa aiba o gandire, o viziune economica si un plan. De aceea, ceea ce vreau sa va intreb e mai putin legat de critica de trecut - ci care este planul dumneavoastra economic si pentru salvare de locuri de munca? Poate nu cu cifre, da macar cu ax central...

 

C. Antonescu: Nu am contestat importanta cifrelor. E nevoie de un Guvern in a carui constituire presedintele joaca un rol important, constitutional, iar viziunea mea e una liberala nu pentru ca, devenind presedinte, as continua sa am o legatura nefireasca cu PNL, ci datorita unei guvernari execrabile a dvs. si a d-lui Basescu, dintr-o criza ca asta nu iesim decat revitalizand fortele vii.

 

Moderator: Dle. Antonescu, rostiti acum cele mai importante critici la adresa lui Mircea Geoana si PSD.

 

C. Antonescu: In 2009, aflat la guvernare cu PSD, nu ati facut nimic sau ati facut numai rau. Pe scurt, pentru mine sunteti un demagog. Asta e un defect. V-ati intalnit cu pensionari, ati plans de mila lor. Care este salariul lunar al lui Ionut Costea, cumnatul dvs. numit in fruntea Eximbank?

 

M. Geoana: Ce motive v-au determinat sa intrati acum doua luni intr-o majoritate conjuncturala pentru sustinerea lui Johannis?

 

C. Antonescu: Un Guvern Johannis ar fi fost un bine public la care va multumesc ca ati inteles sa cooperati.

 

Moderator: Salariul cumantului dvs. este de 20.760 de euro pe luna, fara sporuri.

 

C. Antonescu: Astea sunt 250 de pensii sau 80 de salarii.

 

M. Geoana: Intotdeauna am crezut in competenta si buna-credinta. Se pare ca sloganul revolutia bunului simt pare sa nu va caracterizeze.

 

 


UPDATE: Confruntare Basescu-Geoana

 

Moderator: D-le Basescu, spuneti care sunt cele mai importatnte critici pe care le aveti la adresa lui Mircea Geoana si a PSD.

 

T. Basescu: Cea mai importanta critica este legata de daramarea unui Guvern in functie in preajma alegerilor. Remanierea unui ministru nu poate fi motiv de a lasa Romania fara Guvern. Al doilea repros e citirea incorecta a Constitutiei. Mi-as permite sa intreb daca artcolul 85 din Constitutie are valoare pentru Mircea Geoana, mai ales daca isi doreste sa ajunga presedinte. Acest articol poate fi coroborat cu articolul 103, dar articolul 85 e la capitolul „atributiunile presedintelui”. Vreau sa primesc un raspuns. De ce a trebuit sa fie daramat Guvernul Boc si refuzat Croitoru, in conditiile in care dl. Geoana a declarat ca este nevoie de un guvern tehnocrat.

 

M. Geoana: Daca n-ati fi avut traditia de a fi un vajnic daramator de guverne, poate ca cineva v-ar fi crezut. Ati intrat cu ideea de a ne tine prizonieri la guvernare si, in clipa in care ati eliminat vicepremierul, ati declansat criza politica. Ati provocat in mod deliberat aceasta criza.

 

T. Basescu: Va aduc aminte ca presedintele PDL e Emil Boc. Constat ca nu aveti forta sa recunoasteti ca ati daramat Guvernul din interese electorale, facand un mare rau tarii.

 

M. Geoana: Exact opusul este adevarat. Ati crezut ca prin luarea PSD la guvernare va veti asigura un al doilea mandat linistit.

 

T. Basescu: Prima conditie a unui om care vrea sa fie presedinte e sa fie cinstit. Am precizat clar, nicio negociere cu privirea la candidatura pentru un alt mandat de presedinte nu poate face parte din protocolul PSD-PDL.

 

Moderator: Dle. Geoana, care este critica pe care o aveti la adresa lui Traian Basescu?

 

M. Geoana: De ce nu recunoasteti ca in acesti 5 ani am fi putut sa facem mult mai mult daca am fi avut un climat de stabilitate? In loc sa ne pregatim de intrarea in UE in 2007, ati spart PNL, v-ati certat cu Tariceanu. Romanii nu traiesc bine, dle Basescu, pentru asta n-or sa va mai aleaga, indiferent ce spuneti la pupitru.

 

T. Basescu: Dle Geoana, sunt de acord ca romanii nu traiesc atat de bine cat ar fi dorit. Dar, oricata antipatie aveti pentru cifre, va dau cateva: pensia medie cand ati plecat de la guvernare era de 251 de lei, astazi aceasta este de 1.100 de lei. Salariul mediu, a crescut de la 810 lei la 1845 lei si anul acesta s-a introdus pensia minima garantata pentru cei 1,5 milioane de pensionari ce proveneau din cooperative. Trebuie sa stie si dl. Geoana, aceste lucruri au fost in programul cu care eu am castigat presedintia.

 

M. Geoana: In acesti ani, avutia Romaniei a crescut cu 50%, dar modul cum s-a redistribuit pentru oamenii de la baza societati, lucrurile arata altfel... Economia subterana a crescut de la 17% in 2004 la 24% in 2009. Suntem cea mai corupta tara din Europa la aceasta ora.

 

 


UPDATE: Confruntare Antonescu-Basescu

 

Moderator: Dle Antonescu, rostiti cele mai importante critici la adresa lui Traian Basescu.

 

C. Antonescu: Nu va intreb de Omar Hayssam.

 

T. Basescu: Bine faceti, ca are replica dl. Geoana.

 

C. Antonescu: Nu va intreb nici de vizita dlui Geoana la Moscova.

 

T. Basescu: Are el de raspuns.

 

C. Antonescu: Nu am sa va pun o intrebare, ci am sa va dau o asigurare. Nu aveti nicio implicare in disparitia flotei, nu aveti nicio casa in Mihaileanu. In Romania lucrurile sunt bune, prospera familia dvs, Elena Udrea, Dorin Cocos. E o realitate ca cine are norocul de a fi sus-pus, cu cei ca dvs si dl Geoana, aceia sunt oamenii care au sansa. Norocul parca e pus cu mana. Vroiam doar sa va asigur ca acesti oameni traiesc bine. V-ati tinut promisiunea din 2004

 

T. Basescu: Am rugamintea sa cititi finalul acestei expertize de 500 de pagini in cazul „Flota”, ce se afla la instante. Doar daca sunteti cinstit, daca nu, va doresc scucces.

 

C. Antonescu: Eu n-am spus nicio minciuna, am spus si la Cluj doar ca nu aveti cu ce naviga.

 

Moderator: Dle Basescu, rostiti aici criticile la adresa lui Crin Antonescu.

 

T. Basescu: Dl. Antonescu spunea la Cluj ca dansul a fost pentru mentinerea trupelor in Irak si a avut o pozitie contrara premierului. Pentru ca nu putem castiga alegeri cu minciuni, iata scrisoarea dvs. catre Emil Boc, in calitate de sef al PNL. Inca o data va spun, nu se castiga alegerile mintind.

 

C. Antonescu: In aprilie 2006 a fost episodul in care premierul de atunci, Calin Popescu Tariceanu, si ministrul Apararii au luat hotararea retragerii din Irak. Atunci am fost impotriva. Scrisoarea este din martie 2007, peste un an, timp in care colegii dvs. au afirmat neoficial ca sunt de acord cu retragerea din Irak. Nu e niciun fel de incoerenta sau minicuna.

 

T. Basescu: La Cluj ati spus ca v-ati opus, vrand sa pozati in omul consecvent, dar ati semnat scrisoarea la cateva zile dupa ce eu m-am opus retragerii.

 

 


UPDATE: Runda 3 – Dezbatere de 60 de minute, noua teme extrase aleator din urna

 

Primul care extrage o tema din urna este Mircea Geoana. Tema este „Reforma statului”.

 

M. Geoana: De 20 de ani tot facem reforme in Romania. In acesti 20 de ani a lipsit o dezbatere romaneasca despre modelul de societate, tipul de model social si modelul de capitalism pe care il vrem in tara. Cred ca suntem datori ca elite intelectuale, oameni de afaceri, din mediile academice, diaspora romaneasca – sa avem curaj sa spunem ce fel de Romanie ne dorim pentru urmatorii 20 de ani. E absolut obligatoriu. Rolul meu ca presedinte al acestei tari e sa asigur ca vom avea un consens national. Pentru mine, rolul presedintelui e sa fie catalizatorul unui consens de urmat la nivel de stat.

 

C. Antonescu: In ciuda unor oameni de bune intentii, istoria ultimilor 20 de ani e a reformelor esuate. Romania nu a reusit pana la capat nicio reforma. Integrarea in NATO si UE au fost realizate sub presiunea acestor institutii de fiecare data. Fiecare guvernare a inceput cu anuntarea unor noi si noi reforme, iar esecul acestora a fost ereditar si transmis. Omul, presedintele sau cei care lucreaza, trebuie sa faca un lucru foarte simplu – sa demonteze sistemul numit de Basescu „ticalosit” si de mine „nesimtit”.

 

T. Basescu: Presedintele Romaniei trebuie sa fie catalizatorul procesului de reformare a statului si nu sa insoteasca discret acest proces. Imediat dupa esecul procesului de suspendare din 2007, m-am dus in fata Parlamentului si am vorbit de nevoia reformarii statului roman, incepand cu clasa politica. Spuneam ca avem nevoie de uninominal, unicameral si mai putini parlamentari. Nu poti sa treci la reduceri de agentii guvernamentale si, pe de alta parte, sa spui ca noi, parlamentarii, ne pastram privilegiile si ramanem o povara pe poporul roman.

 

Din acest motiv, am propus romanilor referendumul din 22 decembrie (noiembrie - n. red.). Dar numai reforma aparatului bugetar de pana acum nu e suficienta. Trebuie continuata reforma in sanatate, educatie, in agricultura. Iata ce inseamna un proces de modernizare a statului in cateva cuvinte.

 

 


UPDATE: A doua tema dezbatuta este „Educatia”

 

C. Antonescu: Dl Basescu a vorbit corect despre reforma. Asta voi face si eu, de indata ce voi fi ales. Numai ca eu voi reusi. Si dl Basescu a spus ca regreta ca a promulgat legea maririi salariilor. Dl. Geoana a spus ca dl Vosganian l-a dezinformat. Eu am informatii oficiale, ati fost informati amandoi la timp in legatura cu imposibilitatea aplicarii legii.

 

T. Basescu: Educatia trebuie tratata ca prioritate majora. Nevoia de reformare este atat de mare incat, daca nu o reformam, riscam sa condamnam viitorul evolutitei pozitive a Romaniei, trebuie sa trecem la un porces de descentralizare a scolii.

 

M. Geoana: Trebuie sa plecam de la pactul pentru educatie, si aici e si meritul dlui Basescu. Adevarata problema e ca Romania e o tara profund inegala din punctul de vedere al sanselor de acces la educatie. Suntem o tara in care nu stim sa dam unui tanar deprinderile pentru a face fata pe piata muncii. Locul de munca pentru absolventi e criteriul de performanta.

 

 


UPDATE: Al treilea subiect este criza morala

 

T. Basescu: Primul lucru care genereaza criza morala este intrebarea de ce, dupa executarea lui Ceausescu, au mai murit 1.000 de oameni? Al doilea lucru care genereaza criza morala e ca momentul 13-15 iunie nu a fost lamurit. Am vazut revolutia la TV, dar asta nu inseamna ca nu ma interseaza ce s-a intamplat.

 

M. Geoana: Romania este azi o societate care si-a pierdut busola morala. Am creat idoli falsi. Sunt absolut convins ca, din punctul de vedere al moralitatii, exemplul trebuie sa plece de sus, de la seful statului. E foarte usor sa aratam cu degetul. Cred ca trebuie sa recladim simtul civic, sa sprijinim ONG-urile.

 

C. Antonescu: Criza morala e una ce vine din criza de modele sau din pervertirea lor. In tara noastra modele sunt mogulii, baronii si mari invartiti. Ei nici nu mai sunt de partid, ci de stat. Sunt modelele perverse ale unei societati, iar rolul unui presedinte este de a sparge acest cerc.

 

Moderator: Va rog sa precizati numele unui personaj public pe care il considerati un reper de moralitate:


T. Basescu: Sotia mea
M. Geoana: Patriarhul Daniel
C. Antonescu: Tudor Chirila

 

 


UPDATE: A patra tema este „Politica externa”

 

M. Geoana: Am crezut ca dupa intrarea in NATO si UE istoria s-a oprit pentru Romania, ca va urma un lung traseu de pace si prosperitate. In acest moment, lumea se reaseaza, iar Romania, dupa 5 ani de scandal, pare sa fie mai vulnerabila si mai periferica in lumea occidentala decat a fost acum cativa ani. Va trebui sa gasim un consens de politica externa a tarii noastre. Prima obligatie e sa ne cream un statut pe masura Romaniei. Trebuie sa fructificam sansa deschiderii de la Chisinau. Va trebui sa folosim politica externa nu pentru posibilitatea de a face fotografii cu Obama, Medvedev si Merkel, ci pentru a aduce investitii.

 

C. Antonescu: Cred ca Romania are nevoie de normalitate, in care presedintele Senatului nu mai “normalizeaza” relatiile cu Rusia. Presedintele Romaniei trebuie sa realizeze consensul, sa fie un integrator al politicii externe. Eu nu am sa iau niciodata o decizie majora fara a consulta partidele de opozitie.

 

T. Basescu: O politica externa orientata in interes national a facut Romania in acesti ani. Cinci parteneriate strategice, cu Franta, Polonia, Coreea de Sud. Sinergia Marii Negre, proiectul Nabucco. Le-am promis romanilor ca se va modifica legea cetateniei, s-a facut. Le-am promis ca BOR va lucra cu ei, BOR a fost un exceptional partener de poitica externa in Serbia, Italia, Spania. Doua intalniri cu presedintele SUA pe pamant american, o intalnire cu un presedinte si vicepresedinte SUA in Romania. Ultima data cand un presedinte al Federatiei Ruse a venit pe pamant romanesc a fost in mandatul meu.

 

 


UPDATE: A cincea tema e „Sanatatea”

 

C. Antonescu: Avem trei probleme mari: a banilor, a profesionistilor actului medical si a sigurantei pacientului. Cred ca putem merge pana la 6% din PIB, sa nu reducem din profesionisti, ei nu trebuie sa fie victime bugetare, iar siguranta pacientului sa devina un drept, nu o sansa, nu o loterie.

 

T. Basescu: Prima conditie – profesionalizarea managementului. 2 - Descentraizarea – transferul spitalelor catre administratiile locale pentru punerea lor sub controlul public. 3 - Dezvoltarea prevenirii. 4 - Este esential sa facem o corecta politica de management a resurselor umane.

 

M. Geoana: Romania se afla pe locul 32 din 33 de tari la calitatea sistemului de sanatate. Infrastructura aceasta este insuficient sprijinita cu cadre medicale si echipamente. Cred ca va trebui sa gasim formule de stimulare si pachete pentru tinerii medici, sa poata sa mearga si sa ofere conditii de calitate in sistemul de sanatate din mediul rural. Apoi, sa generalizam sistemul SMURD in localitatile cu peste 2000 de locuitori. Cred ca va trebui sa cream o companie farmaceutica nationala.

 

 


UPDATE: A sasea tema este „Agricultura”

 

T. Basescu: Avem cateva prioritati. 1 – depozite regionale, pentru ca producatorii sa nu ramana cu marfa acasa. 2 – avem nevoie de un sistem de valorificare a productiei agricole, IMM-uri care sa valorifice laptele, carnea, graul, in sat. Din mediul rural ar pleca la oras nu materie prima, ci produs finit, care ar scoate din saracie taranul.

 

M. Geoana: Romania poate produce pentru 80 de milioane de oameni, dar astazi importam peste 80% din produsele agro-alimentare. Prima noastra grija e sa asiguram la timp subventiile pentru agricultori. Va trebui dezvoltat un sistem de colectare, depozitare, etichetare, ca sa eliminam intermediarii si samsarii. Va trebui sa avem creditul agricol garantat de stat.

 

C. Antonescu: Dle Geoana, in 2008 ati inaintat o motiune de cenzura in care acuzati Guvernul Tariceanu ca nu aloca 4% pentru agricultura si ati zis in toamna ca daca veniti la guvernare alocati cel putin 4%. Ati dat 1,2%.

 

 


UPDATE: Urmatoarea tema – “Formula guvernamentala”

 

Moderator: Ce formula guvernamentala v-ar ajuta cel mai mult sa va puneti in aplicare programul prezidential?

 

M. Geoana: Nu ascund preferinta noastra pentru o alianta cu PNL. Publicul pesedist are o mai mare deschidere pentru aceasta formula. Un echilibru corect intre social-democratie si liberalism ar putea fi solutia pentru relansare.

 

C. Antonescu: Omul pe care eu il sustin este primarul Sibiului, Klaus Johannis. Formula parlamentara se discuta in Parlament.

 

T. Basescu: Un guvern trebuie sa nu fie rezultatul unei coalitii facute la Grivco, cu Voiculescu, Ion Iliescu, Vanghelie si Hrebenciuc. E esential sa fie un guvern necontrolat de Vantu, Patriciu, Iliescu, Vanghelie si Hrebenciuc. Partidul cu cel mai mare numar de locuri in Parlament va da primul-ministru.

 

 


UPDATE: Urmatorul subiect – „Criza economica”

 

C. Antonescu: Statul nu a rezolvat problemele, decat atunci cand a lasat economia libera, sa lucreze. Nu putem iesi din criza decat prin incredere in economia reala, in oamenii de afaceri ce actioneaza legal. Relansare fiscala, reducerea cotei unice de impozitare catre 10%, reducerea TVA pana la 15%, reducerea reala a cheltuielilor bugetare, 10-12 ministere.

 

T. Basescu: Romania va trece pe crestere economica in trimestrul doi al anului 2010. Romania incepe sa intre pe o curba de redresare. Am inteles de la dl. Antonescu ca reduce fiscalitatea. Nu este posibil acest lucru, conform acordului cu FMI.

 

M. Geoana: Obiectivul meu este un program anti-criza autentic. Suntem ultimii in Europa, nota 1,9. va trebui repornita creditarea pentru sectorul privat. Va trebui sa intelegem ca acest tip de laissez-faire nu isi mai are locul in Europa. In acest moment, economia trebuie sa fie pe primul loc, locuri de munca si creditare pentru IMM.

 


UPDATE: Ultima tema este “Constitutia: Atributiile presedintelui ar trebui sporite sau limitate?”

 

T. Basescu: Constitutia trebuie sa clarifice si articolele care in substanta lor sunt bune. Parlamentul maine ar putea vota si Romania sa aiba Guvern. CSM trebuie sa devina un organism in care societatea civila sa aiba un mult mai larg acces.

 

M. Geoana: Constitutia spune ca Romania este un stat social. Spune ca avem dreptul la sanatate gratuita si acest lucru nu este adevar, in fapt. Acest model de republica semiprezidentiala este unul corect pentru Romania, ma lasa rece daca presedintele are sau nu mai multe drepturi in raport cu Parlamentul.

 

C. Antonescu: Daca asculti valorile din Constitutia Romanieie si nu de baroni, ai acolo ce iti trebuie. Daca asculti valorile din Constitutie si nu telefoanele unora, ai acolo ce iti trebuie.

 

Candidatii raspund intrebarilor alese aleator din cele trimise de jurnalisti din Romania

 

Moderator: Ca noi toti, ati facut de-a lungul oamenilor gesturi bune sau poate char ati gresit uneori grav. Care este cea mai frumoasa fapta pe care credeti ca ati facut-o vreodata?

 

M. Geoana: Dupa cate s-au spus despre o femeie de 74 de ani, care a crescut sapte copii orfani, cred ca cel mai frumos e ca nu am dat-o pe soacra-mea afara din casa.

 

C. Antonescu: Niciodata nu am parasit pe nimeni, nici in politica, si nici in viata personala.

 

T. Basescu: Am avut un secund, Ionescu, intre timp ajunsese comandant. La un moment dat, a murit. Era casatorit cu o musulmana. Dupa un timp, a venit mama musulmana la mine si la sotie si a zis “as vrea sa imi botezati copilul, ca sa poata sa mearga si sa puna flori la mormantul tatalui”. Acesta a fost un moment important pentru mine.

 

Candidatii adreseaza electoratului un mesaj timp de 2 minute.

 

Vlad Alistar

Responsabilitatea pentru continutul comentariilor nu apartine redactiei citynews.ro, ci utilizatorilor care le posteaza.
  • 21 Nov 2009 | 15:56
    Crin Antonescu vs Traian Basescu:

    http://hultan.files.wordpress.com/2009/10/crin.jpg?w=454&h=650


  • 21 Nov 2009 | 15:25
    Crin Antonescu, preşedintele PNL şi candidatul liberalilor pentru Preşedinţia României, a fost prezent, miercuri, la Timişoara, pentru un concert electoral susţinut în Piaţa Unirii de către Contact, DJ Project şi Adi Bărar Band. Mii de simpatizanţi PNL şi nu numai au umplut Dom Platz-ul, unde Crin Antonescu le-a transmis: „Vă mulţumesc că sunteţi veniţi aici de bună-voie. Peste câteva zile se împlinesc 20 de ani de la Revoluţia din 1989, pornită de la Timişoara. Suntem la 20 de ani, la un bilanţ şi e datoria noastră, a tuturor, indiferent de opţiunea politică, să ne gândim că e responsabilitatea noastră să dăm un vot pentru soarta ţării. Avem datoria faţă de cei care s-au jertfit în 1989, să trăim liberi, demni şi responsabili”.

    Antonescu s-a arătat foarte încântat de numeroşii simpatizanţi veniţi benevol în Piaţa Unirii, şi nu aşa cum au fost duşi la mitingurile democrat-liberale şi social-democrate, mânaţi de prefecţi sau primari, conform spuselor lui Antonescu. „Nici cei care au fost la mitingurile lor nu vor vota cu Geoană sau Băsescu, pentru că au fost duşi acolo cu forţa”, a întărit Ludovic Orban spusele lui Antonescu.
    „Români, nu fiţi comozi, veniţi alături de noi să ne luăm România înapoi!”
    Crin Antonescu le-a adresat timişorenilor rugămintea de a participa activ la deciderea viitorului României, prin prezenţa la vot: „Români, nu fiţi comozi, veniţi alături de noi să ne luăm România înapoi. Cea mai bună cale să ne apărăm de fraudă este prezenţa masivă la vot a oamenilor care votează din conştiinţă. Fiţi prezenţi la vot în 22 noiembrie şi 6 decembrie, dacă doriţi o altă Românie”. Candidatul care promovează ”România bunului-simţ” s-a prezentat în faţa timişorenilor ca fiind străin de „mocirla politică”: „Nu am dosarul nimănui şi nimeni nu are dosarul meu. Am făcut politică cu crezul meu, cu ideile mele. Nu fac parte din mocirla din politică. Am rămas cu crezurile şi principiile mele”. Candidatul care şi-a început campania electorală la Timişoara, Crin Antonescu, le- a transmis timişorenilor că va lupta pentru transpunerea în viaţa României a Punctului 8 al Proclamaţiei de la Timişoara. Punctul devenit deja istoric poate fi aplicat, consideră Antonescu, dacă românii care votează din conştiinţă se vor prezenta în număr mare la vot.

    Pe scenă, alături de candidatul liberal pentru preşedinţie s-au aflat deputaţi, senatori, europarlamentari şi primari liberali, dar şi susţinători ţărănişti: primarul Timişoarei, Gheorghe Ciuhandu şi viceprimarul Adrian Orza. Introdus de preşedintele PNL Timiş, senatorul Nicolae Robu, primarul Timişoarei, Gheorghe Ciuhandu, şi-a exprimat public susţinerea pentru Crin Antonescu: „Eu, Gheorghe Ciuhandu, am să mă duc, duminică, 22 noiembrie şi am să-l votez pe Crin Antonescu pentru funcţia de preşedinte al României. Pentru că doresc un viitor mai bun pentru ţara mea şi pentru oraşul nostru. Votez cu domnul Antonescu pentru că este un om simplu, modest, necompromis, cu un traseu politic decent şi care pledează pentru ceva esenţial: restaurarea bunului-simţ în România. (...) Vi s-a promis acum 5 ani că o să trăiţi mai bine. Mă îndoiesc că e aşa. Am ajuns, după 5 ani, să fim în coada Europei”. Primarul Ciuhandu nu a ezitat să-i adreseze potenţialului viitor preşedinte dorinţa ca acesta să promoveze o autonomie locală reală: „Îi transmit domnului Antonescu dorinţa ca acest oraş să fie tratat cum se cuvine. Să nu fim marginalizaţi, cum am fost, în repetate rânduri, până acum”. Crin Antonescu l-a asigurat pe Ciuhandu că, dacă ajunge preşedinte, Timişoara va fi tratată aşa cum timişorenii şi-ar dori: „Dacă voi deveni preşedinte, voi plăti datoriile ţării faţă de Timişoara”. Candidatul liberal nu a încheiat „Revoluţia bunului-simţ” la Timişoara înainte de a le mulţumi din nou celor prezenţi şi a le transmite „Doamne ajută!”.

  • 21 Nov 2009 | 15:21
    de pe site-ul de mai jos veti putea vedea toate fotografiile din marea confruntare.

    http://www.hotnews.ro/galerie?galleryId=6533108&mode=photo&item=11
  • 21 Nov 2009 | 15:20
    de pe site-ul de mai jos veti putea vedea toate fotografiile din marea confruntare.

    http://www.hotnews.ro/galerie?galleryId=6533108&mode=photo&item=11
  • 21 Nov 2009 | 15:17
    Peste 18 milioane de romani sunt chemaţi duminică la urne să işi aleagă preşedintele pentru următorii cinci ani, un scrutin crucial pentru această ţară afectată de recesiune şi subminată de o criză politică acută, după căderea guvernului la mijlocul lunii octombrie, relatează AFP, citată de NewsIn.
    12 candidaţi, toţi bărbaţi, se infruntă in aceste prime alegeri prezidenţiale după aderarea Romaniei la Uniunea Europeană, in 2007. Caştigătorul nu urmează să fie cunoscut decat după cel de-al doilea tur de scrutin, in 6 decembrie.

    In sondaje există doi favoriţi: preşedintele de centru-dreapta in exerciţiu, Traian Băsescu, şi actualul preşedinte PSD, Mircea Geoană. Ambii sunt creditaţi cu intre 30% şi 32% din intenţiile de vot pentru primul tur, cu mult in faţa celui clasat pe a treia poziţie, Crin Antonescu.
    In condiţiile in care numeroşi romani se declară dezamăgiţi de politică, la 20 de ani de la căderea dictatorului comunist Nicolae Ceauşescu, participarea ar putea fi sub 50%. Pentru a mobiliza electoratul, Geoană şi Băsescu, ambii foşti membri ai regimului comunist, mizează pe diferenţele lor de stil.
    Traian Băsescu se descrie drept un "luptător" gata să se bată cu adversarii din PSD, pe care ii acuză că vor să işi servească numai interesele lor de afaceri. El se laudă cu faptul că Romania a intrat in UE in timpul mandatului său şi că a fost primul care a condamnat oficial crimele comunismului.
    Băsescu şi-a axat campania pe modernizarea statului, care presupune in special reducerea numărului de parlamentari, din punctul său de vedere.
    "In primul său mandat, Băsescu a avut iniţiative bune, dar nu şi o strategie pentru a le pune in aplicare. Ar trebui să se intrebe de ce se află complet izolat" pe scena politică, a subliniat analistul politic Cristian Ghinea.
    In faţa lui, Mircea Geoană, fost ministru de externe intre 2000 şi 2004, se descrie drept un "om al dialogului", capabil să "refacă unitatea Romaniei", subminată, din punctul său de vedere, de adversarul său.
    Pentru a-şi consolida această imagine, el nu a ezitat, in timpul singurei dezbateri dintre candidaţi, ce a avut loc vineri seara. să le ofere cate un buchet de trandafiri roşii soţiilor rivalilor săi, Traian Băsescu şi Crin Antonescu.
    "Ar trebui să avem un plan viguros anticriză pentru şase, pană la 12 luni, lansand de exemplu un proiect amplu de construire de către stat de locuinţe sociale pentru cuplurile tinere", a explicat Geoană pentru AFP.
    Insă analistul politic Daniel Barbu consideră că liderul PSD "face propuneri irealizabile din punct de vedere financiar". Iar una dintre primele provocări pentru următorul preşedinte va fi să refacă stabilitatea politică pentru a obţine o a treia tranşă dintr-un credit de 20 de miliarde de euro acordat de Fondul Monetar Internaţional (FMI), UE şi Banca Mondială.
    Acordarea acestor bani este condiţionată, in special, de formarea unui nou guvern pentru a inlocui executivul demis al lui Emil Boc.
    Duminică, circa 20 de ONG-uri vor observa derularea scrutinului. Secţiile de vot "speciale", deschise in gări şi in spitale pentru persoanele care nu se află pe raza domiciliului lor, vor fi supravegheată cu atenţie sporită. "Deşi au fost luate măsuri impotriva votului multiplu, precum instalarea de camere de supraveghere, unii sunt ingrijoraţi că astfel de nereguli vor avea loc in pofida a tot", subliniază intr-un raport misiunea OSCE trimisă la Bucureşti.
  • 21 Nov 2009 | 15:15
    Da eu am urmarit toata confruntarea de la ora 19:00 pana la 21:00. si dupa parerea mea cred ca Crin Antonescu a Castigat asa ca el Va Fii Considerat Presedinte ca daca nu va sparg ati inteles.

    SI PRESEDINTE o Sa Fie Crin Antonescu.
  • 20 Nov 2009 | 23:35
    FELICITARI DOMNULE MIRCEA GEOANA, MERITATI CU ADEVARAT SA FITI PRESEDINTELE ROMANIEI. IN DUMNEAVOASRTRA AVEM INCREDERE,DUMNEAVOASTRA SUNTETI GARANTUL NOSTRU, IN RELATIILE CU OCCIDENTUL SI ALTE TARI. ASTEPTAM CU NERABTARE, SA FIE STABILITATE IN TARA. CE AR PUTEA SA NE OFERE CRIN ANTONESCU? CE AR PUTEA SA FACA CRIN ANTONESCU ACUMA PENTRU NOI, DACA DE 20 DE ANI DE CAND ESTE IN POLITICA NU A FACUT NIMICA? CE SA FACA ANTONESCU CRIN PENTRU TARA SI NOI, CAND NU A FACUT NUMICA PENTRU FAMILIA LUI? AVEM NEVOIE DE UN PRESEDINTE INFORMATOR? DE UN POCHERIST? UN AFEMEIAT?

Stiri Somes TV