Cauta RSS Feed Schimba judetul

Kelemen Hunor vrea inscriptii bilingve pe monumente

Eveniment 11 Noiembrie 2010 - 15:51 - Vizualizari: 3310
Kelemen Hunor vrea inscriptii bilingve pe monumente

Ministrul Culturii, Kelemen Hunor, a declarat astazi, la Cluj, ca lucreaza la un ordin de ministru prin care monumentele istorice apartinand minoritatilor sa fie inscriptionate in mai multe limbi.

”Nu exista nicio lege care sa interzica inscriptiile bilingve, sunt doar autoritati locale care nu vor sa auda de asa ceva”, a declarat ministrul. Acesta a spus ca analizeaza modificarea Ordinului fostului ministru Razvan Theodorescu pentru a gasi o solutie juridica pentru toate situatiile din tara. “Vrem sa modificam ordinul pana la sfarsitul anului, astfel incat orice minoritate sa isi poata inscriptiona monumentele istorice in limba lor”, a subliniat Kelemen Hunor.

300 de morminte maghiare, pe lista monumentelor istorice

Un alt proiect propus de ministru la Cluj este includerea unui numar de 300 de morminte din Cimitirul Central pe lista monumentelor istorice. Majoritatea mormintelor sunt, insa, maghiare. Lista a fost propusa, potrivit ministrului, de o fundatie maghiara, si s-a luat in considerare valoarea artistica, memorialistica si sentimentala a acestora.

“Eu am propus sa continuam acest proces de selectie a mormintelor. Cele romanesti sunt si pot fi luate in considerare”, a declarat Kelemen Hunor. Potrivit acestuia, Ministerul Culturii va asigura consultatie de specialitate, dar nu si un sprijin financiar direct.

Ioana Oros
Foto citynews.ro

Responsabilitatea pentru continutul comentariilor nu apartine redactiei citynews.ro, ci utilizatorilor care le posteaza.
  • Gabi | 12 Nov 2010 | 19:03
    Scuze.. se pare ca nu am fost destul de clar. Sunt complet de acord cu tine.. Ar fi foarte nedrept ca sa apara inscriptii in limba maghiara lnaga cele in limba romana si sa ramana unele monumente doar cu inscriptii in limba maghiara...
  • - | 12 Nov 2010 | 18:15
    vezi gabi eu am deschis primul comment. scriam acolo despre rezonabilitate si ganduri ascunse. sunt 99% de acord cu tine. sunt de acord cu tine acolo unde scrii ca vrei eventual ca sa fie si o inscriptie in maghiara langa alte 2 si ai o motivatie relativ pertinenta. nu sunt de acord insa acolo unde NU mai scrii ca acolo unde este deja o inscriprie in maghiara sa fie adaugata macar si una in limba romana. disponibilitatea la concesii este necesara in aceste cazuri. marturisesc ca si eu ca roman doresc sa cunosc informatiile scrise in maghiara si nu pot.
  • Gabi | 12 Nov 2010 | 12:52
    Nu inteleg de ce le doare pe unii daca sub inscriptia romana este si una maghiara... Ce ar pierde tara? Nimic... ar castiga insa buna vointa a turistilor maghiari care vin in fiecare saptamana... si poate ar veni si cu mai mult drag, si ar lasa mai multi bani in tara... Personal eu nu sunt pro inscriptillor maghiare (cu toate ca sunt maghiar), dar ninci contra. Insa ar fi cazul ca inscripitiile sa apara in limba engleza (si nu tradus de google translate...). Si daca deja montam una engleza, ce ar costa sa montam una maghiara ca semn a prieteniei? Ne place sau nu, dar pana la urma traim impreuna... Si m-am saturat de cei care "ne trimit inapoi in tara" dar si de maghiari care ii trimit pe romani "inapoi in munti...". Ar trebui sa se termine odata cu asta... A fost ce a fost in istorie, nu putem repara nimic. Ar trebui sa luam exemplul Elvetiei (cu toate ca au scris lucruri urate despre noi), dar acolo traiesci patru natiuni in cea mai mare prietenie. Ce rau vedeti in asta desteptilor?
  • clujeanul | 11 Nov 2010 | 22:12
    Sunt aici niste tembeli care ne tot trimit in tara noastra! Pai suntem in tara noastra, si de aceea ne cerem drepturile aici si nu altundeva.
  • ????? | 11 Nov 2010 | 21:53
    pai poate ar fi bine sa fie bilingv pentru ca au ajuns sa aiba monumente cu inscriptie doar in maghiara, deci noi in Romania nu putem citi ce scrie pe unele monumente pentru ca nu stim maghiara
  • Buru | 11 Nov 2010 | 20:40
    da sa mearga in tara lor sa-si scrie in 10 limbi ce vor da sa ne lase in pace o data ... nu vor si maghiara obligatorie in scolii?
  • axi | 11 Nov 2010 | 19:42
    Sa mearga in tara lui , acolo a ceara drepturi. Aici au sia asa prea multe . Oricum nu prea ii intereseaza pe UDMER-isti soarta ungurilor , cat sa-si faca ei afacerile si sa-si umple buzunarele . Asta au observat si ungurii ca nu sunt prosti . Asa ca ca cu placute sau fara placute tot adevaratele probleme raman nerezolvate . Sa caute solutii sa scoata tara asta din mocirla , de aia au vrut la guvernare......
  • ia Călămăn să-şi vadă de traba lui | 11 Nov 2010 | 17:41
    Dar serios, nu i-i un pic rusine? asta inseamna cultura la nivel national? Sa traduca inscriptiile de pe cruci... Serios... sunteti de rasul curcilor, Călămăn-bacsi!
  • - | 11 Nov 2010 | 16:37
    referitor la morminte: desi sunt roman subscriu pentru aceasta propunere. nu conteaza ale cui sunt mormintele: conteaza ca daca sunt valoroase ele trebuie pastrate si ingrijite. trebuie sa avem mare grija de istoria orasului caci este a noastra si este stiut faptul ca cine nu are trecut nu are nici prezent si nici viitor. as da un exemplu din alte meleaguri: palatul reginei maria de la balcic. cei care vor avea norocul sa-l viziteze, vor constata cata grija au bulgarii pentru el spre castigul tuturor.
  • Filozofu | 11 Nov 2010 | 16:35
    Mai lasa-ne cu logica ta. :)))))))))))))
  • - | 11 Nov 2010 | 16:23
    si care ar fi monumentele 'minoritatilor' ? este discutabila aceasta apartenenta a unui monument unei minoritati. un monument poate fi recunoscut ca apartinand mai multor nationalitati. eu de exemplu ca roman consider ca matia corvin apartine in egala masura romanilor si maghiarilor [prin descendenta si prin locul unde acum este amplasat apartine romanilor si prin importanta personalitatii sale istorice ca rege al ungariei, maghiarilor]. va fi multa lume care nu e de acord cu mine. dar asa il identific eu. nu e nici ungurul nici romanul vinovat ca intr-o perioada istorica au fost la putere peste aceasta zona romani, austrieci, unguri, rusi, nemti sau altii. revenind la monumente, ele apartin deocamdata in mod cert statului roman. in consecinta este normal sa fie cunoscute de cetatenii acestui stat. si posibilitatea ca ele sa fie cunoscute cat mai larg de ei, este fara suparare, prin intermediul limbii romane. pentru turistii straini pot fi cunoscute prin intermediul celei mai utilizate limbi de circulatie internationala din arealul geografic in cauza. aici avem noroc ca aproape toata lumea este de acord ca limba cea mai raspandita pentru comunicare intre diferite popoarele din zona este engleza [desi exista si aci discutii]. inteleg unde bate domnul hunor. adica la limba minoritatii pe care o reprezinta. in acest caz as intoduce o exceptie: acolo unde populatia minoritara este in majoritate, sa fie utilizata si limba populatiei respective pe inscriptii. asa ar multumi pe toata lumea [adica ma refer la cei care sunt rezonabili si nu urmaresc ganduri ascunse]. este iarasi dificil de definit arealul pe care o astfel de populatie este majoritara: intr-un oras e majoritara, dar daca monumentul este la 15 km de oras cum ramane cu treaba?